Conservatieve behandeling van knieklachten

Bij klachten van de knie is het allereerst belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Afhankelijk van deze oorzaak kan de behandeling van knieklachten worden afgestemd. De behandelingsmethodes zijn onder te verdelen in niet-operatieve (conservatieve) en operatieve behandelingen.

De behandeling van knieklachten begint bij niet-operatieve maatregelen zoals onder andere: afvallen, pijnstilling, oefentherapie met de fysiotherapeut, injecties en het gebruik van hulpmiddelen zoals een wandelstok of een rollator.

Conservatieve behandeling van knieklachten: Fysiotherapie

Het allerbelangrijkste bij knieklachten is om in beweging te blijven. De fysiotherapeut is dan ook erg belangrijk in de behandeling van knieklachten. De fysiotherapeut kan een aangepast houdings- en beweegprogramma opstellen met specifieke oefeningen. Hierdoor wordt de mobiliteit vergroot, de kracht en de stabiliteit verbeterd en wordt het looppatroon verbeterd waardoor de pijnklachten verminderen. Het hangt van de oorzaak van de knieklachten af wat de precieze behandeling van de fysiotherapeut zal zijn. Bij slijtage (artrose) van het kniegewricht kunnen de oefeningen van de fysiotherapeut het gewricht zo soepel mogelijk houden. Zeker bij minder gevorderde slijtage biedt dit vaak goede verlichting van de knieklachten. Bij slijtage is het belangrijk om de belasting van het kniegewricht te verminderen. Kies daarom eerder voor fietsen dan voor langdurig wandelen.

Conservatieve behandeling van knieklachten: Pijnstilling

Vaak worden verschillende pijnstillers geadviseerd als symptoombehandeling van knieklachten. Bij beginnende knieklachten biedt paracetamol vaak uitkomst. Dit medicijn kan tot viermaal per dag zonder problemen genomen worden. Indien dit onvoldoende werkt kan gekozen worden om er een ontstekingsremmende pijnstiller (NSAIDs) aan toe te voegen. Voorbeelden hiervan zijn ibuprofen, diclofenac en naproxen, maar er bestaan er nog vele anderen. Deze medicijnen verminderen de zwelling en daarmee de pijn. Indien dit onvoldoende werkt, of de ontstekingsremmende medicijnen kunnen niet gegeven worden, is de volgende mogelijke stap in de pijnbestrijding pijnstilling met opioiden zoals bijvoorbeeld tramadol en oxycodon. Dit zijn morfine achtige medicijnen.

Conservatieve behandeling van knieklachten: Voedingssupplementen

Glucosamine is een voorbeeld van een voedingssupplement wat in sommige studies laat zien dat het kan zorgen voor herstel van het kraakbeen bij slijtage. Voornamelijk in de beginfase van slijtage (artrose) kan dit een zinvolle behandeling van knieklachten zijn. Indien u wilt weten of deze middelen bij u werken adviseren wij om dit middel drie maanden te proberen. Als er dan nog geen effect is, dan is verder gebruik niet zinvol.

Conservatieve behandeling van knieklachten: Injecties

De ontstekingsreacties bij slijtage van het kniegewricht kan worden verminderd met het inspuiten van corticosteroïden in het gewricht. Corticosteroïden zijn bijnierschorshormonen die werken als krachtige ontstekingsremmer. Deze injectie bestaat uit een verdovingsmedicijn in combinatie met de corticosteroïde. Dit wordt achtergelaten in het gewricht wat door de ontstekingsremmende werking de beginnende ontstekingsreactie van de artrose kan verminderen. Dit is geen oplossing voor het probleem maar werkt wel als symptoombestrijding en wordt daardoor ook gezien als een conservatieve behandeling van knieklachten.

Daarnaast is het ook mogelijk om een injectie met hyaluronzuur te overwegen. Hyaluron is een lichaamseigen stof wat werkt als een smeermiddel en schokdemper in de gewrichtsvloeistof. Bij artrose is deze werking echter verminderd. Door het hyaluron te injecteren kan dit de klachten verminderen. Het effect hiervan verschilt echter aanzienlijk per patiënt. Maar bij een deel van de patiënten neemt de pijn voor 60-70% af.

De hyaluronzuur injectie die de Eisenhower Kliniek gebruikt is de Synoz One® injectie. Synoz One® is ontworpen om mensen te helpen die lijden aan pijn in de gewrichten als gevolg van milde artrose. Het is een eenmalige injectie onder echogeleiding die doorgaans voldoende is om pijn te kunnen verminderen en beweeglijkheid te vergroten gedurende een periode van ongeveer 6 maanden bij patiënten met milde artrose van de knie.

Synoz One® kan onmiddellijk klachtenverlichting (minder pijn, stijfheid en/of zwelling) geven, maar meestal kost dit enige weken. Het uiteindelijke resultaat van de behandeling is pas na 6 weken te beoordelen en de effecten kunnen tot ongeveer 6 maanden aanhouden.