NL EN
Bel mij terug
Bel mij terug
Bel mij
EN NL

De restitutiepolis: zelf kiezen in de zorg steeds belangrijker

17/12/2016

Sebastiaan Jansen, Orthopedisch chirurg en medeoprichter Goldcare Clinics

Nadat eind november de zorgpremies bekend zijn gemaakt, starten de zorgverzekeraars hun reclamecampagnes om mensen te overtuigen over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. In 2015 en 2016 stapten circa 7% van de Nederlanders over van de ene zorgverzekeraar naar een andere. Een groep van 70% is echter nog nooit overgestapt. Toch wordt het verschil tussen de diverse verzekeraars en de verschillende polissen steeds belangrijker. Het gaat hierbij overigens niet zozeer om de aanvullende verzekering – mensen denken al gauw dat ze goed verzekerd zijn als ze een uitgebreid aanvullend pakket hebben – het venijn zit juist in de basisverzekering.

De medisch specialistische zorg in de basisverzekering wordt voor bijna 90% door slechts vier grote zorgverzekeraars ingekocht bij ziekenhuizen en klinieken. Deze inkoop heeft grote gevolgen voor de verzekerden, waar velen zich niet of nauwelijks van bewust zijn. In de praktijk komt het erop neer dat de zorgverzekeraar met de zorgaanbieder een afspraak maakt over het budget, het aantal zorgproducten en het tarief. In de praktijk komt het echter geregeld voor dat er door een zorgverzekeraar in een ziekenhuis of kliniek te weinig zorg is ingekocht. Ook de afgelopen tijd hebben verschillende ziekenhuizen een patiëntenstop voor specifieke zorgverzekeraars afgekondigd, omdat het budget voor dat jaar reeds is opgebruikt. Het gevolg is dat verzekerden in de rest van het jaar niet meer in het door hen gekozen ziekenhuis terecht kunnen.

Een ander gevolg van de inkoopmacht van de vier grote zorgverzekeraars is dat de prijs per behandeling de afgelopen jaren steeds verder is gedaald. Dit is op zich een goede ontwikkeling, omdat wij allen willen dat de premies en de kosten in de zorg niet teveel stijgen. De gevolgen in de spreekkamer zijn echter direct te merken. Om nog enige winstgevendheid als zorgaanbieder te realiseren, moeten kosten worden bespaard. Dit wordt gedaan door processen zo efficiënt mogelijk in te richten en de spreekuurtijd per patiënt te verkorten, zodat er meer behandelingen per uur kunnen worden gedeclareerd. Dit laatste gaat ten koste van de kwaliteit van zorg voor de individuele patiënt, omdat er minder tijd is om de klachten en behandelopties te bespreken.

Door bovenstaande ontwikkelingen neemt het vertrouwen in de zorgverzekeraars steeds verder af en bestaat er bij een steeds grotere groep patiënten en zorgprofessionals de wens de zorg weer in te richten rondom de individuele patiënt. Er zijn inmiddels klinieken die om deze redenen geen overeenkomsten met zorgverzekeraars meer aangaan. In het jargon heet dit contractvrij werken, voor de zorgverzekeraar is er sprake van niet-gecontracteerde zorg. De zorgaanbieders krijgen hiermee de mogelijkheid terug om meer tijd te nemen voor de patiënt en de zorg af te stemmen op de individuele wensen en behoeften.

Onder psychologen, fysiotherapeuten, tandartsen en zelfs huisartsen is contractvrij werken inmiddels een bekende manier om onder het juk van de zorgverzekeraar uit te kunnen komen. Zorgverzekeraars zijn namelijk verplicht om voor de verschillende soorten polissen deze niet-gecontracteerde zorg geheel of gedeeltelijk te vergoeden. De vergoeding die wordt betaald vanuit de budget-, natura- of combinatiepolis, is echter in de praktijk in het geheel niet kostendekkend, waardoor patiënten een deel van deze zorg zelf moeten betalen. Dit geldt zelfs voor een groot deel van de zorgverzekeraars die een restitutiepolis aanbiedt. Alleen een zorgverzekeraar met een zuivere restitutiepolis hanteert geen tarieflijst en zal daarmee de volledige zorgnota van de patiënt vergoeden. Hoewel een zuivere restitutiepolis een hogere premie kent, kan dat verschil in de uiteindelijke zorgnota, indien een patiënt kiest voor niet-gecontracteerde zorg, snel terugverdiend zijn.

Het is derhalve voor elke individuele verzekerde belangrijk om nog voor het einde van het jaar de juiste keuze te maken in polis en zorgverzekeraar. Hierbij moet worden meegenomen dat dus niet elke zorgverzekeraar voldoende zorg inkoopt en dat deze zorg ook nog eens kwalitatief kan tegenvallen. Iedereen die graag zelfstandig keuzes maakt en zorgaanbieders zoekt die zich richten op de individuele patiënt waarbij écht meer tijd voor de patiënt en persoonlijke aandacht centraal staan, maar die contractvrij werken, doen er goed aan de verschillende polisvoorwaarden uitgebreid te bestuderen.

 

Contact

Eisenhower Kliniek
Eisenhowerlaan 77f
2517 KK Den Haag
Nederland
Tel:+31 (0) 70 20 59 800 +31 (0) 70 20 59 800
info@eisenhowerkliniek.nl

Afspraak maken
Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Lees meer over ons privacy- en cookiebeleid.
Je kunt ook niet akkoord gaan.