Duimbasis Artrose

Met de duimbasis wordt het gewricht tussen het zadelvormige beentje (trapezium) en het eerste middenhandsbeentje bedoeld. Als het gewrichtskraakbeen dunner wordt door slijtage dan is er sprake van artrose. Het kraakbeen kan uiteindelijk helemaal verdwijnen. Door de slijtage van het kraakbeen ontstaat er irritatie van het gewrichtsslijmvlies (synovitis), wat pijnklachten, warmte en zwelling van het versleten gewricht geeft. Ook maakt het gewricht aan de randen vaak extra bot aan, waardoor knobbels (deformiteit) ontstaan ter hoogte van de gewrichten. Doordat het gewrichtskapsel zwak wordt bij artrose, kan het gewrichtje als het ware afglijden waardoor de duim een andere vorm krijgt en de hand smaller lijkt.

De klachten bestaan uit pijn, zwelling en warmte. Vaak nemen pijnklachten toe door belasten van het gewricht, zoals bij de pincetgreep, het oppakken van zwaardere voorwerpen, het openen van potten en het uitwringen van doekjes. Belasten van het gewricht gaat vaak minder goed waardoor krachtsverlies optreedt. Soms treedt een bewegingsbeperking op waardoor de hand minder goed geopend kan worden.

Het klachtenpatroon wordt uitgevraagd en er wordt lichamelijk onderzoek verricht. Ook wordt een röntgenfoto van de vinger of hand gemaakt, waarop slijtage goed te beoordelen is.

Een gewricht met slijtage reageert vaak versterkt op belasting. Dit komt meestal door de aanwezige synovitis. Door de belasting op het gewricht te verlagen, neemt de synovitis af en neemt de pijn ook af. Het dragen van een afneembare brace geeft het gewricht ondersteuning en rust. Het aanpassen of anders uitvoeren van dagelijkse handelingen kan de klachten ook verminderen. Oefentherapie die de duimbasis versterkt geeft ook meer steun aan het gewricht en doet de klachten afnemen. De handtherapeut speelt hier een belangrijke rol.

Het gebruik van pijnstillers of ontstekingsremmers kan de pijn ook verminderen.

Wanneer bovenstaande therapie onvoldoende helpt, dan kan een injectie met corticosteroïden in het gewricht gegeven worden. Vaak is het behandeleffect hiervan tijdelijk.

Als alle conservatieve opties zijn doorlopen en er toch pijn is die het functioneren belemmert, dan kan een operatie uitgevoerd worden. Er bestaan verschillende operatieve opties voor de behandeling van duimbasis artrose. De meest uitgevoerde procedure is het uitnemen van het trapezium, waardoor er geen pijnlijk gewricht meer is. Hierna wordt een lichaamseigen pees gebruikt om het eerste middenhandsbeentje te stabiliseren en de ruimte die overblijft weer op te vullen. Het doel van de operatie is pijnreductie. Het herstel na deze operatie neemt enkele maanden in beslag.

De operatie vindt plaats in dagbehandeling met verdoving van de gehele arm, of onder algehele narcose.