Reuma

Reuma, of reumatoïde artritis is een ziektebeeld waarbij er ontstekingen ontstaan aan pezen en/of gewrichten door een auto-imuun-ziekte. Het afweersysteem keert zich tegen uw lichaam en maakt antistoffen tegen de binnenbekleding van het gewricht (synovium) en het gewrichtskapsel. Hierdoor treedt een pijnlijke zwelling op. Reuma kan in alle gewrichten voorkomen waaronder de hand en de pols. De pezen kunnen ook aangedaan zijn.

Naast reumatoïde artritis bestaan er ook andere reumatologische aandoeningen die hand en polsklachten kunnen geven.

Klachten die bij reuma optreden zijn het gevolg van de ontsteking die optreedt in gewrichten en pezen. Dit zijn zwelling, warmte en pijn. Als de ziekte lang bestaat kunnen er blijvende afwijkingen optreden, zoals standsveranderingen in een gewricht (subluxatie), afglijden van pezen, het scheuren van pezen en slijtage van gewrichten.

Meestal wordt de diagnose gesteld door de reumatoloog. Het klachtenpatroon wordt uitgevraagd en er wordt lichamelijk onderzoek uitgevoerd. Aanvullend wordt vaak bloedonderzoek verricht en kunnen röntgenfoto’s genomen worden.

Reumatische aandoeningen worden behandeld door de reumatoloog. Deze schrijft medicijnen voor om de ontstekingen van het gewricht en pezen te remmen. De medicijnen kunnen de ziekte niet genezen.

Bij gewrichtsklachten of peesklachten kan in eerste instantie ondersteund worden met een brace of met handtherapie.

Injecties met corticosteroïden kunnen bij sommige beelden worden overwogen.

Wanneer er ondanks de behandeling met medicijnen de ziekte niet onder controle komt, of wanneer toch structurele veranderingen optreden door slijtage van kraakbeen of pezen, dan kan het soms noodzakelijk zijn om een operatie uit te voeren.

Mensen met reuma hebben ook vaak last van trigger fingers of carpale tunnel syndroom.

Afhankelijk van wat het probleem is kunnen verschillende operatieve behandelingen worden uitgevoerd. Voorbeelden zijn: het schoonmaken van pezen om een dreigende scheur te voorkomen (synovectomie); peesherstel bij een peesscheur; een standscorrectie in de vingergewrichten; bij slijtage van een gewricht kan een vervanging met een prothese of het vastzitten (artrodese) van het gewricht worden verricht om de pijn te behandelen.

Indien u bij uw reumatische aandoening de hulp van een handchirurg nodig hebt dan zal tijdens het spreekuur uitgebreid worden uitgelegd wat de beste opties zijn.

Over het algemeen kunnen alle ingrepen plaatsvinden in dagbehandeling met verdoving van de gehele arm of onder algehele narcose.