Conservatieve behandelingen van schouderklachten

Bij schouderklachten is het allereerst belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Afhankelijk van deze oorzaak kan de behandeling worden afgestemd. De behandelingsmethodes zijn onder te verdelen in niet-operatieve (conservatieve) en operatieve behandelingen.

De behandeling van schouderklachten begint bij niet-operatieve maatregelen zoals onder andere: afvallen, pijnstilling, oefentherapie met de fysiotherapeut en/of injecties.

Conservatieve behandelingen van schouderklachten: Fysiotherapie

Het allerbelangrijkste bij schouderklachten is om in beweging te blijven.
De fysiotherapeut is dan ook erg belangrijk in de behandeling van de meeste schouderklachten. De fysiotherapeut kan een aangepast belasting- en beweegprogramma opstellen met specifieke oefeningen. Hierdoor wordt de bewegelijkheid vergroot, de stabiliteit en de spierkracht verbeterd en de pijnklachten verminderd. Het hangt van de oorzaak van de schouderklachten af wat de precieze behandeling van de fysiotherapeut zal zijn. Soepel houden van het schoudergewricht is doorgaans het belangrijkste.

Conservatieve behandelingen van schouderklachten: Pijnstilling

Bij schouderklachten kunnen verschillende pijnstillers worden geadviseerd als symptoombehandeling. Bij beginnende klachten biedt paracetamol vaak uitkomst. Dit medicijn kan tot viermaal per dag zonder problemen genomen worden. Indien dit onvoldoende werkt kan gekozen worden om er een ontstekingsremmende pijnstiller (NSAIDs) aan toe te voegen. Voorbeelden hiervan zijn ibuprofen, diclofenac en naproxen, maar er bestaan er nog vele anderen. Deze medicijnen verminderen de zwelling en daarmee de pijn.

Indien dit onvoldoende werkt, of de ontstekingsremmende medicijnen kunnen niet gegeven worden, is de volgende mogelijke stap in de pijnbestrijding pijnstilling met opioiden zoals bijvoorbeeld tramadol en oxycodon. Dit zijn morfine achtige medicijnen.

Conservatieve behandelingen van schouderklachten: Voedingssupplementen

Glucosamine is een voorbeeld van een voedingssupplement wat in sommige studies laat zien dat het kan zorgen voor herstel van het kraakbeen bij slijtage. Voornamelijk in de beginfase van slijtage (artrose) kan dit zinvol zijn. Indien u wilt weten of deze middelen bij u werken adviseren wij om dit middel drie maanden te proberen. Als er dan nog geen effect is, dan is verder gebruik niet zinvol.

Conservatieve behandelingen van schouderklachten: Injecties

Bij een ontstekingsreactie van de slijmbeurs en/of de pezen van de schouder in de ruimte tussen de kop en het dak van het (de subacromiale ruimte) is een injectie met corticosteroïden een effectieve behandeling. Corticosteroïden zijn bijnierschorshormonen die werken als krachtige ontstekingsremmer. Deze injectie bestaat uit een verdovingsmedicijn in combinatie met de corticosteroïde. Dit wordt achtergelaten in het gewricht of de subacromiale ruimte wat door de ontstekingsremmende werking de beginnende ontstekingsreactie kan verminderen. Dit is geen oplossing voor het probleem maar werkt wel als symptoombestrijding.

Conservatieve behandelingen van schouderklachten: Barbotage

Barbotage schouderklachtenIndien er verkalkingen in de pees van de rotator cuff zitten kan het kalk worden weggespoeld met vloeistofinjecties onder röntgendoorlichting of tijdens een echografie. De eerste twee weken na een barbotage zijn pijnlijk maar deze behandeling geeft na twee tot drie maanden duidelijke verminderen van de schouderklachten.